UMi Max Hands on Review

Vandaag gaan we kennismaken met één van de vele Chinese merken die de mobiele telefoonmarkt aan het bestormen zijn, en niet onverdienstelijk zo mogen we wel zeggen. Het merk UMi is in China al lang geen onbekende meer, en wellicht worden ze ook hier wat bekender, gezien het bedrijf het afgelopen jaar in de lift lijkt te zitten. Het toestel dat we vandaag nader gaan bekijken komt uit hun midrange assortiment:
De UMi Max
unboxing
unboxing
Laten we dan maar bij het begin beginnen, de verpakking. De Umi Max komt in een luxe ogende zwarte doos, waar een vingerafdruk-patroon op is gedrukt, in reliëf, mat met hoogglans is afgewisseld hetgeen er echt mooi uitziet. Onder de doos prijkt meteen het glanzende grote scherm van de Max. Het is een zwart vlak, aangezien er geen fysieke knoppen op de voorkant te vinden zijn. Een goeie keuze qua design. Het laat het toestel er futuristisch uitzien, en maakt het anders dan zijn concurrenten. Rondom het toestelis alles mat zwart, dus je kunt je mijn verbazing voorstellen toen ik onder het toestel de accessoires zocht en daar een spierwitte lader, en even witte lader tegenkwam. Die keuze snap ik echt niet. Ook het ontbreken van oordopjes viel me op, al moet ik zeggen dat ik niet onmiddellijk sta te wachten op budget-oordopjes, dus of het echt een minpunt is weet ik niet. Trouwens heeft Umi wel al een USB-C type uitgang en lader op de Max, dus dat is wel handig (nooit meer het stekkertje verkeerd om, voor klunzen als mijzelf zeker een pluspunt. Aan de andere kant van de lader vinden we trouwens gewoon nog een USB-plug zodat je de Max met het grootste gemak aan je computer kan hangen. Iets wat bij de Googlephone Nexus (nota bene!) ontbrak, die waren zo USB-C happy geworden dat aan beide kanten van de kabel (dus ook de connectie naar het laadblok) met een USB-C plug waren voorzien. Daardoor is het praktisch onmogelijk je toestel met de meeste computers te verbinden. Gelukkig heeft Umi dit slordigheidje niet, en kun je naar believen foto’s en andere media van en naar je toestel verslepen.
Breathing Led & USB-C
Breathing Led & USB-C
Het eerste wat mij opviel was het toch wel behoorlijke gewicht. De Max weegt namelijk net geen 200 gram, mijn weegschaal geeft 198 gram aan. Toch ligt het toestel lekker in de hand en voelt het daardoor juist stevig en betrouwbaar aan. De achterkant van de metalen unibody voelt goed en is net ietsje opgeruwd, daardoor glijdt de telefoon niet uit je handen en is hij zeer ongevoelig voor vingervlekken. Het is duidelijk dat de achterkant wel wat geïnspireerd is door de iPhone 6, maar het is ook zeker geen imitatie. De cameralens is in het midden en steekt niet uit. Hierdoor ligt de UMi Max prettig op tafel en beschadigt de lens ook minder snel. Direct onder de lens zit de fingerprint-scanner, die vrij accuraat werkt en zeker niet traag is. Het feit dat hij aan de achterkant van het toestel zit kan voor sommigen even wennen zijn, maar binnen een dag of 2 is dat over. De knoppen aan de rechterkant zijn volumerocker en screenlock, en aan de andere kant bevindt zich een knop, die je zelf kunt instellen. Vanuit de fabriek staat deze knop gelinkt aan de camera, en dat vindt ik zelf ook het meest voor de hand liggen, dus dat heb ik zo gehouden. De volume rocker voelt ietwat fragiel om eerlijk te zijn, en er is wat speling tussen knopjes en chassis van het toestel, maar niet genoeg om ze te laten “rammelen”, gelukkig! Als je goed naar het totale formaat van de UMi Max kijkt: 15.08cm bij 7,50 cm is fors (al valt de dikte van 8,5 mm dan wel weer mee) Maar oké, als je bedenkt dat de behuizing uit metaal bestaat en je kan genieten van een 4000 mAh lithium ion batterij is het gewicht wel te verklaren. Maar al met al was het uitpakken een ervaring met een goed gevoel, behalve dat het witte snoer een doorn in m’n oog was. Maar genoeg over de lader, verder met het toestel zelf.
afmetingen
afmetingen
Scherm
Anders dan de naam doet vermoeden refereert het “Max” niet per sé aan de schermgrootte. Andere chinaphones met de term “Max” in hun naam hebben vaak een beelddiagonaal van minimaal 6 inch, terwijl UMi bij hun “Max” heeft gekozen voor een weliswaar prettig groot, maar niet te reusachtig 5,5 inch scherm. En aangezien we dan toch al bij het scherm zijn beland sla ik jullie meteen om de oren met de rest van de specificaties van het scherm. Voor een toestel uit de “minder dan 150 euro“ categorie krijg je namelijk een scherm van verbazende kwaliteit. Om te beginnen is het IPS scherm gemaakt door Sharp, al decennia een ervaren en betrouwbare producent van schermen en beelddragers. De FDH resolutie van 1920x1080 kom je hier in de Nederlandse telefoonwinkels toch amper of nooit tegen in toestellen van 139 euro. Op de 5,5 inch van de Umi Max komt dat dan neer op een pixeldichtheid van 401 PPI hetgeen ervoor zorgt dat foto’s en video haarscherp zijn. Ook het contrast is uitstekend en ook het zwart is echt diep zwart, hetgeen erg prettig is voor je ogen. Ook het wit is wit, zonder blauwe zweempjes, waardoor de kleuren warm en echt zijn. Uiteraard is het 2.5D scherm een 5 punts multi-touch en gemaakt van Corning Gorilla Glas 3. De glossy laag zorgt voor een prettige swype ervaring. Al met al niet gek en veel meer dan je voor een midranger zou verwachten, zeker niet als je die voor 139 euro kan aanschaffen. Het eerste wat me meteen opviel toen ik het toestel aanzette was de enorm mooie diepte van het zwart. Dat had ik hiervoor enkel bij high end modellen gezien. De kleuren spatten van het scherm en de helderheid is ook prima. Ook in fellere zon is alles op het scherm nog duidelijk leesbaar; iets waar ik minder over te spreken ben is de automatische schermhelderheid. Die zelden daadwerkelijk juiste helderheid weet te vinden en soms zelfs ineens feller wordt, zonder dat er in de lichtsituatie ook maar iets is veranderd. Nu moet ik zeggen dat ik deze functie sowieso nooit gebruik, dus mij stoorde het verder totaal niet, maar als dat wel een belangrijk dingetje voor je is, ben je gewaarschuwd.
Hardware
Maar nu, want wat vinden we onder dat scherm? UMi heeft gekozen voor de al iets oudere Mediatek Helio P10 MT6755 maar met een kloksnelheid van 2 GHz gecombineerd met 3GB RAM geheugen (LPDDR3 van Samsung) en grafische ondersteuning van de ARM Mali-T860 MP2 zorgt dat toch voor een zeer vloeiende ervaring. Alles loopt soepel en blijft overigens ook soepel lopen nadat je de telefoon volgegooid hebt met foto’s, video’s en games. Het besturingssysteem is eigenlijk out-of-the-box Android Marshmallow 6.0 en door het volledige gebrek aan bloatware voel je je eigenlijk sneller thuis in je eigen toestel dan dat bij een Samsung (die over het algemeen volgepropt staat met apps die de gemiddelde gebruiker nog nooit heeft aangeklikt). Dus ook daar: Credits voor UMi. De opslagruimte van 16GB is voor deze tijd wellicht wat aan de krappe kant, maar aangezien je kan uitbreiden tot 128GB per micro SD, kom je er in het algemeen ook wel prima mee uit. Overigens, laten we niet vergeten wat de prijs van dit toestel is. En de prestaties zijn echt meer dan gemiddeld, zelfs de zwaarste games draait de UMi Max zijn handen niet voor om. Zonder lags, zonder hapering.
Robuust en toch elegant
Robuust en toch elegant
Ook de WiFi connectie is goed en stabiel en in het hele huis ruim een streepje meer als mijn Huawei P7, dus ook op dat vlak geen klachten. Wat locatie en navigatie betreft zit je ook niet verkeerd bij de Umi Max wan het toestel is voorzien van G-Sensor, Glonass, P-Sensor, L-Sensor, Accelerometer, Kompas en Gyroscoop. Aan de bovenkant vind je natuurlijk de opening voor de 3.5mm jack en aan de onderkant, achter stijlvolle speakerroostertjes in de metalen behuizing, de speaker. Ja ik zeg speaker (enkelvoud), want ondanks dat de gaatjes, rechts en links naast de USB-C ingang zijn te vinden is er maar aan één kant een speaker geplaatst. Het geluid dat er uitkomt is kwalitatief zeker goed, maar het volume is erg onder de maat. Een klein beetje drukte in je omgeving of een voorbij rijdende auto kan dan al flink storen. Het euvel is echter het speakertje en niet de geluidkaart, want met een goede koptelefoon was muziek luisteren een waar genot en het geluid juist bovengemiddeld goed. Wat ook een prachtig stukje ontwerp is dat ik zeker wil noemen in deze review, is wat ze bij UMi noemen “the breathing LED”, de “ademende”notificatie LED zit namelijk in een ringvorm rond de homebutton (die dus niet fysiek is) en pulseert langzaam aan en uit. Dat ziet er echt schitterend uit, ik kan niet anders zeggen. Dan op naar het volgende stukje hardware dat zeker besproken moet worden, want wat is een smartphone zonder een camera tegenwoordig?
Camera
De camera aan de achterkant van de Max is een 13 megapixel sensor van Panasonic, en dat was wellicht niet de beste keuze van het UMi Team. Maar aangezien hun vlaggenschip en hun nieuwste model beschikken over een Samsung sensor, heb ik het stille vermoeden dat onze Chinese vrienden het met me eens zijn. Daarmee wil ik overigens geenszins zeggen dat de camera van de UMi Max slecht is. Zeker met voldoende licht maakt je kleurrijke, mooie kiekjes met de Max en presteert die een stuk beter dan ik voor die prijs had verwacht eerlijk gezegd. Met zwakker licht, worden de foto’s van korrelig en vaag. Maar dat is bij veel smartphone camera’s het geval. De 5MP frontcamera is voldoende om een video call te voeren en voor de broodnodige facebook selfies is hij ook ruim voldoende geschikt. Ach laten we zeggen dat je de UMi Max niet echt een cameratelefoon kan noemen, maar voor je alledaagse huis- tuin en keuken kiekjes, vakantieplaatjes etc. zal die je ook zeer zeker niet teleurstellen. Ook de video’s zijn scherp en redelijk kleurecht en microfoon vangt geluid bijzonder goed op. Er is in ieder geval bij zowel foto’s als video’s geen sprake van de zo gevreesde paarsig blauwe gloed, die je bij veel foto’s van goedkopere camera’s terugziet. Spreadshot functie, direct een foto schieten vanuit lock-stand, HDR, dual-flits om witte gezichten en rode ogen te voorkomen, eigenlijk overcompleet voor een budget midranger. Tot slot moet ik toch nog eens de 4000 mAh batterij vermelden, deze houdt de UMi Max bij gewoon gebruik twee dagen operationeel, daar ga je aan wennen. Zelfs bij fors gebruik doe je makkelijk anderhalve dag mee, en ik ken mensen met toestellen van tegen de duizend euro aan die daar jaloers op zijn. Voor mij is het dat extra grammetje gewicht zeker waard (ik vergeet nog wel eens een oplader mee te nemen, en USB-C is nog schaars onder mijn collega’s)
Conclusie
Nadat het toestel op dag 2 al kennisgemaakt had met de stoep en het op zijn voorkant terecht kwam stond mijn hart even stil en durfde ik de UMi niet zo goed op te rapen. Toen ik hem opraapte zag ik een piepklein deukje in het metaal.. en verder… niets! Ik daag je uit dat met een iPhone of een Galaxy S7 te proberen! Het stevige gevoel dat de UMi Max me gaf toen ik hem uitpakte, werd dus bevestigd, evenals de bewering dat de Max voorzien is van Gorilla glas. Overigens raad ik dat niet aan als standaard testmethode voor schermen hoor, die stoeptegels. De UMi Max is een degelijke midranger die absoluut een high end uiterlijk heeft en ook in het gebruik geen enkel moment aanvoelt als een budget telefoon. Mijn eindcijfer is een 7.9 (met een zwarte lader en kabel en een ietsje betere camera had ik zeker een 8 gegeven). Heeft je zoon of dochter de 3e keer dit jaar zijn of haar dure iPhone laten vallen? Dan is de UMi Max een alternatief waarmee je gezien mag worden! v.a. Eur. 139,-
Zijn geld zeker waard!
Zijn geld zeker waard!
Pro's:
Geweldige Accuduur
Goed FHD Scherm
Afwerking en Design
3GB RAM


Con's:

Gewicht (al stoorde het me niet echt)
Automatische Schermhelderheid leeft een eigen leven (maar die zetten we gewoon uit!)
De camera is binnenshuis net ietsje te zwak (tenzij je je huiskamer met TL balken verlicht)

Reacties