Blijf staan en ik schiet! Doogee Shoot 1 Review

Aangezien er weer aardig wat nieuws uit de Doogee stal is heb ik besloten deze vandaag eens te beginnen met de review van de eerste budget-smartphone met dual camera uit de fabriek van Doogee: De Doogee Shoot 1.

Soms heb je wel eens dat er een doos tegenover je ligt met een budget-toestel van onder de honderd euro en kijk je niet echt uit naar de reviewperiode (met name omdat ik elk toestel dat ik review ook daadwerkelijk minimaal een week als mijn primaire toestel gebruik) De Doogee Shoot 1 was zo een voorbeeld, al op papier alles behalve indrukwekkend en dan óók nog een gewilde feature als een dual camera..hm... Als ik dat soort dingen dan ontvang bereid ik me in de meeste gevallen al voor op het ergste (zoals de Umi Touch ooit).  De Doogee Shoot verbaasde me echter eigenlijk al vanaf het moment dat ik de doos uit het bruinige plastic haalde waarin hij verstuurd was:

Niet alleen zag de doos er stijlvol en high-end uit, hij voelde ook erg stevig. Toen ik de doos openmaakte en het grote 5.5 inch scherm zag met de fysieke homebutton/ fingerprintscanner voorop was ik al wat meer onder de indruk. Eens uit de doos gehaald bleek er ook nog eens een siliconen bumper al om de telefoon te zitten, een nauwsluitende, zo een die totaal niet in de wegzit van het strakke design van je toestel maar wel voorzien is van kleine flapjes die zowel je 3.5 mm audioplug-ingang aan de bovenkant, als ook je USB-poort aan de onderkant afsluiten. Altijd handig voor de onverwachte regenbui of tegen stof of andere troepjes die zich in je jaszak soms heel vervelend een weg kunnen banen in je oplader-ingang.  En ik moet zeggen, dat ondanks dat het toestel een kunstoffen body heeft, het past in je hand als gegoten, heeft een perfecte ergonomische ronding en ligt beter in de hand dan menig ander toestel. Het gewicht is ook lekker licht, maar ook niet zo licht dat het goedkoop voelt. Als het scherm dan eenmaal aangaat is het echt een feest voor het oog. 







De 1080 x 1920 pixel HD resolutie op een 5.5 inch scherm goed voor maar liefst 401 dpi en het directe en accurate reageren hiervan laat je onmiddellijk vergeten dat we hier een toestel in handen hebben dat nog geen honderd euro kost. Natuurlijk draait het toestel "slechts" op een MediaTek MT6737T quad core processor, deze heeft een kloksnelheid van 1.5 Ghz en is gekoppeld aan 2GB RAM (waar wij, zeker aangezien je dit toestel zo men mag aannemen vooral voor foto's en  video's aanschaft, liever 3GB hadden gezien). De Shoot 1 biedt een interne opslag van 16GB waarvan er nog zo'n ruime 12 beschikbaar zijn voor daadwerkelijk gebruik. Dat vind ik wat aan de krappe kant als je bedenkt dat een 13MP camera (ondersteunt door een 8 MP camera) flink wat ruimte in beslag gaat nemen als je losgaat met fotograferen. Gelukkig is er ondersteuning voor een SD Kaart en is daarmee al een hoop op te lossen. Zelf raad ik absoluut het gebruik aan van Google Drive en Google Foto's, deze zorgen niet alleen voor een forse ruimtebesparing op je harde schijf maar zijn tevens een prettige back up mocht er ooit iets met die harde schijf misgaan! 


Terug naar de Doogee Shoot 1. Ook op de voorkant vinden we een 8MP camera terug die prima selfies maakt. Sterker nog, daar waar de camera op de achterkant zonder dat je
hem even instelt iets overbelicht uitvalt lijkt de frontcamera hier totaal geen last van te hebben. Die wat overbelichte standaard instelling zorgt er natuurlijk voor dat foto's in situaties met minder licht, meteen een stuk beter ogen dan die met een willekeurige andere budget-telefoon genomen foto's. Waarom dat "nodig" blijkt leg ik je zo uit.  Laten we eerst even kijken naar de rest van de absoluut goede specificaties voor een toestel van deze prijs. Android 6.0 bijna stock, geen poespas en kraakheldere achtergronden die echt van het scherm afknallen! Een 3300mAh batterij zorgt ervoor dat het toestel met alle gemak de dag haalt, en bij wat minder fanatieke gebruikers vast nog wel een tweede ook. Niks mis mee dus, zeker niet aangezien er ook nog een snellader meegeleverd wordt die ervoor zorgt dat het toestel binnen iets meer dan anderhalf uur van 0 tot 100% opgeladen is. Geen uren meer je toestel moeten missen omdat ie ligt bij te tanken. Ik vind het wel wat!

Dan de fingerprint scanner op de voorkant. Wat mij betreft absoluut de plek die de voorkeur heeft. al is het maar dat je je toestel kunt unlocken als het op tafel ligt bijvoorbeeld, zonder dat je het eerst op pakken om te ontgrendelen. Vereiste is dan wel dat de vingerafdrukscanner dan ook daadwerkelijk zijn werk doet. En daar wil het bij deze multi-functionele sensor wel eens aan haperen. De knop is ingesteld om 3 dingen te doen. Als soft knop werkt hij om door gallerijen heen te bladeren , In menu's is een korte tik op de home knop de manier om een pagina of een veld terug te gaan en tevens is hij
dus de fingerprintscanner.  Ik zeg: Two out of three ain't bad! ;) De twee eerstgenoemde functies werken als een trein zonder ook maak één hapering. De vingerafdruk lezen daarentegen is een ander verhaal. Daar is-ie wat eigenzinnig mee. De ene keer ontgrendelt hij super snel en zonder probleem, de andere keer moet je 2 of 3 pogingen doen vooraleer hij reageert en soms is het gewoon sneller even je patroon te tekenen om in je systeem te komen. Is dit storend? Wel als je de vingerafdruk-feature een belangrijke reden vond om dit toestel te kopen. Maar goed, aangezien het niet de Doogee Unlock heet, maar de Doogee Shoot, gaan we er even van uit dat je net als wij overigens, vooral nieuwsgierig was naar de de dubbele camera opzet waaraan de Shoot 1 zijn naamgeving te danken heeft.

Laat ik beginnen met zeggen dat de Doogee Shoot 1 in bezit is van DE beste camera die ik tot nu toe op een toestel van deze prijs heb mogen aantreffen. In eerste instantie was ik wat onderkoeld in mijn reactie toen ik de eerste foto's had gemaakt en deze toch overbelicht waren. Ik ben toen de instellingen in de camera app gaan aanpassen -1 belichting en de kleursaturatie wat omhoog en het was verholpen. De kleuren en de dieptes van de foto's spatten van het scherm en ook in mindere licht omgevingen maakt de Doogee toch nog redelijke foto's. De camera reageert ondanks de beperkte rekenkrachten van de MT6737T snel en soepel. Dan nu... de dual-camera functie. Dit lijkt zeker bij de eerste twee foto's echt geweldig. Na enig kijken zie je dan toch dat het bokeh effect software matig gemaakt is en dat soms hele andere (dieper liggende) gedeeltes van de foto scherp zijn. Ook zien we de kleurechtheid bij de dual camera shots duidelijk aan kwaliteit verliezen. Hierdoor krijgen we de indruk dat die tweede camera vooral een gimmick functie is. En DAT verklaard weer waarom die instellingen standaard ietwat overbelicht zijn. Goed functionerende dual-camera's bieden namelijk ook een voordeel in donkerdere situaties, en omdat effect te krijgen is de belichting gewoon omhoog geschroefd. Concluderen we nu dat de camera niet deugd en dat je bedrogen uitkomt als je bokeh effect foto's wil maken en mooie foto's? NEE! In het geheel niet. We zeggen alleen dat de hele dual camera niet echt een succes is. De main camera alleen (en je HOEFT de 2e camera niet te gebruiken tenslotte) is dusdanig goed dat je ook macro shots kan nemen, die (hoe ironisch) een geweldig natuurlijk en ECHT bokeh effect opleveren. Ik zal zoals altijd onder aan de review weer foto's laten zien die met de camera van de Doogee Shoot 1 zijn gemaakt. Dan kun je zelf oordelen.  Ik zeg de kwaliteit/prijs verhouding bij de Shoot 1 ligt bijzonder hoog en aan de buitenkant zal dan ook werkelijk niemand zien dat dit toestel de honderd euro grens niet haalt. Dit toestel is zijn geld dubbel en dwars waard en altijd een verstandige aankoop. Al is het maar om hem achter de hand te hebben als reserve toestel! 












8/10

Reacties