De LeEco Le S3 X626 : Een juweeltje onder de budget-smartphones!

Deze week kwam de LeEco Le S3 bij ons binnen. Ik wilde liefst diezelfde avond al achter de toetsen kruipen om deze ervaring met jullie te delen, maar zoals altijd, leek het me handiger om eerst wat tijd met het toestel door te brengen. En mensen, daar had ik geen spijt van! Wat een geweldige deal voor zijn prijs! 

Even voor alle duidelijkheid er zijn 3 versies van de Le S3 op de markt gebracht, twee met 3GB RAM en 32 GB ROM, waarvan de één draait op een Snapdragon 625 quadcore en de ander op een Mediatek X20 decacore processor, beide voorzien van een 16 megapixel hoofd-camera. En dan is er het derde model, en dat is het model dat nu voor me ligt: De LeEco Le S3 X626, die de andere 2 modellen op ieder vlak voorbij streeft. Hoe precies? Dat wil ik met jullie delen in deze uitgebreide hands-on review! Leest u gezellig mee...




DOOS & INHOUD

Als de slogan "Less is More" ergens van toepassing is dan is het wel op de LeEco Le S3, en dat begint al bij de verpakking. Het toestel kwam aan in één van de meest eenvoudige verpakkingen die ik ooit heb gezien. Een simpele, vierkante witte doos met in het midden van de voorkant een klein LeEco Logo. Klaar. Op de achterkant vinden we een kleine sticker onder in de linker hoek met IMEI nummer, type-nummer en specificaties. In de doos vinden we uiteraard het toestel zelf, verder vinden we in aparte vakken: een snel-lader (en als ik SNEL schrijf bedoel ik ook snel! Daarover straks meer), een USB-C Type kabel, een adapter voor Europese stopcontacten en een verloopstukje voor je headset (óók daarover straks meer). Verder een envelop met daarin een boekje. Helaas is mijn Chinees niet toereikend genoeg om het nut daarvan te kunnen beoordelen, maar de simtray pin die er ook inzit is op zich wel nuttig. Ondanks dat eenvoud duidelijk de leiddraad is ziet er wel allemaal reuze verzorgd uit. En werkelijk niets voelt er goedkoop of tweederangs aan. En dat is een prettige ervaring moet ik zeggen. Maar goed, het belangrijkste in de doos is natuurlijk de Le S3 zelf.


ONTWERP & SCHERM

Al roepen iPhone en Umidigi nog zo hard dat ze zich hebben georiënteerd aan de Bauhaus Stijl en het minimalisme, toch zie ik dat concept veel sterker terug in de LeEco designs. Volledige symetrie en niets maar dan ook niets wat daar van afwijkt, of je het toestel van de voorkant of de achterkant bekijkt. Het 5.5 inch scherm met de FHD Resolutie (1920x1080p) ligt bezelloos precies in het midden van het toestel. De sensors en de frontcam liggen links en rechts van de speakeropening op een perfect gelijke afstand en zelfs de rondingen waarachter ze verborgen zijn hebben dezelfde diameter. Alles is gewoon ongelofelijk strak ontworpen. Er lijken op het eerste gezicht geen navigatieknoppen of homebutton te zijn, tot je het toestel aanzet. Dan lichten de navigatiebuttons (softtouch) aan de onderkant op. 

Datzelfde geldt voor de notificatie LED die pas zichtbaar wordt als hij daadwerkelijk oplicht. Op de achterkant vinden we de ietwat uitstekende camera module, de antennelijnen (die overigens ook naadloos zijn afgewerkt) en de fingerprint scanner die van spiegelend metaal is, hetgeen extra karakter geeft aan het ontwerp. Niet alleen qua uiterlijk maar ook qua gevoel in je handen, van de afwerking van alle randjes tot toe aan het oleophobische scherm dat totaal niet vatbaar is voor vingerafdrukken, geeft de LeEco Le S3 een premium gevoel. Als ik het niet had geweten had ik dit toestel ook minimaal 100 euro duurder geschat dan het uiteindelijk kost. Ook heeft de LeEco iets dat Apple hierna ook maar heeft "uitgevonden" namelijk er 'ontbreekt' een 3.5mm ingang voor je koptelefoon. Is dat een probleem? NEEN. Totaal niet. De Le S3 Pro wordt standaard geleverd met een 3.5 naar USB-C connector zodat je iedere headset kan aansluiten en voor een paar euro extra kun je de bijbehorende LeEco headphones bestellen.


HARDWARE & SOFTWARE

Zoals ik in het begin van deze review al vertelde zijn er dus verschillende versies van de Le S3 in omloop. Een Snapdragon en een Mediatek versie, beiden met 3GB RAM en 32GB ROM. De LeEco Le S3 X626 die ik echter heb ontvangen is de krachtigste variant. Ook deze heeft een Mediatek X20 processor met maar liefst 10 operationele kernen, geklokt op een snelheid van 2.3 Ghz. Het werkgeheugen van de X626 is met zijn 4GB RAM ook zeker niet verkeerd en met een interne opslag van 64GB mis je de aanwezigheid van een SD Kaart Slot totaal niet. Qua hardware zit het dus wel goed met de Le S3. Ook de fingerprint scanner op de achterkant werkt accuraat en vlot en het geluid uit de speakers (Dolby DTS) is uitmuntend voor een telefoon van deze prijs. LeEco heeft echt de puntjes op de "i" gezet als je het aan mij vraagt.







Dan nu de software. Als ik weet dat een telefoon onderweg is naar mij, zoek ik natuurlijk al van te voren alles op wat ik over dat toestel kan vinden. En vaak kun je in de verschillende artikelen en reviews zo ongeveer één lijn ontdekken. Als het gaat over de software van de LeEco Le S3 is dat echter niet het geval. Ik ben werkelijk van alles tegen gekomen, meningen verschilden van "wel oké" tot "de software is een verschrikking". Ondanks dat de LeEco Le S3 natuurlijk gewoon op Android draait (6.0 Marshmallow om precies te zijn) heeft LeEco natuurlijk een eigen schil. Net zoals HTC zijn Sense heeft, Samsung zijn Touchwiz, zo heeft LeEco EUI. Gezien de vele heftige (vaak negatieve) reacties over EUI, zette ik mijn toestel de eerste keer met enigszins knikkende knieën aan.. zou het echt zo erg zijn? Nu ruim anderhalve week later en met dagelijks gebruik kan ik slechts concluderen dat veel reviewers kennelijk wat autistische trekjes vertonen en kennelijk in paniek raken van iets dat even nét iets anders is ingericht dan hetgene dat ze zijn gewend.

Persoonlijk ben ik op slag verliefd geworden op het LeEco OS en gaat er geen dag voorbij dat ik niet blij ben met de positionering van alles, de eenvoudige praktische manier van screenshots maken,  de heldere en overzichtelijke interface in een megastrak en overduidelijk lettertype. Echt meer fabrikanten zouden wat mij betreft eens bij LeEco moeten gaan kijken hoe je een goedwerkend OS bouwt! Daarnaast moet ik zeggen dat software en hardware op een prachtige manier op elkaar zijn afgestemd waardoor het een genot is de LeEco Le S3 dagelijks te gebruiken!








CAMERA & VIDEO

Ook op het gebied van de camera heeft dit model van de Le S3 een streepje voor op de andere modellen. In plaats van een 16 megapixel camera is de X626 voorzien van een camerasensor van maar liefst 21.2 megapixel! De frontcamera stelt met zijn 8 megapixel ook absoluut tevreden. De camera op de achterkant is werkelijk van alle gemakken voorzien: beeldstabilisatie, real-time kleurfilters, doorlopende autofocus tijdens het filmen (in Full HD), nachtmodus, panorama functie en zelfs filmen in slow motion (720p) Kleurechtheid is gewaarborgd en ik heb zelden een smartphone scherpere foto's zien maken. Iets wat ook opmerkelijk is, is dat de Le S3 ook in mindere licht-omstandigheden toch nog mooie foto's maakt. In héél fel zonlicht wil het soms wel eens lastig zijn een leuke foto te maken omdat weerspiegelingen en weerkaatsingen snel voor flares zorgen. 




Wat ik ook echt een minpuntje vind aan de camera van de LeEco Le S3 is dat macro-opnames een no-go zijn. Kom je te dicht bij een voorwerp met je lens stelt hij gewoon niet meer scherp en legt ie de focus op de achtergrond. Nou is dit iets wat je normaal gezien met een externe camera-app van de Playstore wel kan oplossen... zou je zeggen... Maar daar hebben ze bij LeEco een stokje voor gestoken. Het is helaas niet mogelijk met een andere zelf gedownloade camera app te werken omdat deze het 9 van de 10 keer gewoon helemaal niet doen.  Maar aangezien de functies en mogelijkheden met de stock camera ook zeer uitgebreid zijn is dat voor de gemiddelde gebruiker zeker geen minpunt of gemis. Zoals altijd zal ik ook aan het einde van deze review foto samples laten zien van foto's die met de LeEco Le S3 geschoten zijn. Ze zijn schitterend en vele malen beter en scherper dan van andere smartphones rond deze prijs. Ook hier heb je duidelijk het gevoel met een high end toestel te maken te hebben. De camera krijgt van mij een 8.5/10 en dat had een puntje meer kunnen wezen als ik ook macro-opnames had kunnen maken.


BATTERIJ & LADEN

De LeEco Le S3 heeft een 3000 mAh accu aan boord, en we weten dat dat dikwijls net iets te weinig is met een 5.5 inch display met een 1920 x 1080 resolutie. De LeEco redt het einde van de dag bij gemiddeld gebruik met gemak. En mocht je een dag hebben dat je hem wat meer gebruikt? Niet getreurd, met de bijgeleverde snellader pomp je gewoon 1% per minuut je accu in. Binnen een half uurtje zit er genoeg in je telefoon om de dag mee door te komen. Dit is met afstand de snelste lader die ik ooit op een smartphone heb


gezien. Erg comfortabel.


EINDCONCLUSIE & CIJFER

De LeEco Le S3 is een meesterwerkje! Het toestel ziet er gelikt uit, werkt soepel en razendsnel, maakt haarscherpe foto's en video's en is binnen een oogwenk opgeladen. De 4 GB RAM maken multitasking een kinderspel en met 64 GB interne opslag zul je het ontbreken van een SD Kaart-gleuf niet eens merken. Beeld en geluid zijn een waar genot en absoluut high end te noemen en na het gebruiken van de Le S3 kan ik echt geen énkele reden verzinnen waarom iemand, bij gezond verstand, vrijwillig rond de duizend euro voor een Samsung of een iPhone zou neertellen. Want de prijs is net zo geweldig als de rest van het toestel: ROND DE 130 EURO!!! Ik snap het nu dus echt helemaal niet meer! ;) Mijn eindcijfer voor 
de LeEco Le S3 is dan ook een 9.5/10!

KOOP DE LeECO LE S3 NU!

















Reacties