DE UMIDIGI REDEMPTION: De Umidigi C-Note maakt het waar!

Ondanks de vele mooie, met schitterende materialen en kwalitatieve onderdelen gemaakte teoestellen die de fabrikant UmiDigi (vóór 2017 nog simpelweg UMi geheten) de laatsten jaren op de markt bracht, heeft het bedrijf aardig wat kritiek te verduren gehad. Niet alleen klanten die ontevreden waren over de software-kant van hun UMi smartphones, maar zelfs reviewers, waaronder ondergetekende, maanden UmiDigi dat het wellicht nuttig zou zijn om eens wat met de kritiek van hun betalende klanten te doen. Tot een tijdje terug was het namelijk zo dat het bedrijf gewoon niet reageerde op welke contactpogingen dan ook. Wat ze wél deden was om de twee maanden en nieuw toestel uitbrengen. Wederom met geweldige materiaalkeuzes en gelikt uiterlijk...en zwakke software, terwijl hun prijzen maar stegen. Maar goed, zoals je uit de titel van dit artikel waarschijnlijk al op kunt maken, schrijf ik dit niet om UmiDigi nog verder te kijk te zetten, dat is immers al bijzonder zorgvuldig gedaan. De vraag is nu: Wat hebben ze ermee gedaan? Of, hebben ze er überhaupt wat mee gedaan?

Na zoveelste opmerking over hun bedenkelijke aanpak, benaderde één van hun medewerkers mij via chat met de vraag wat mijn probleem met Umidigi was. Ik heb mijn best gedaan om dat zo helder mogelijk uit te leggen. In het verleden reageerde men best fel als er kritiek kwam en werden desbetreffende reviewers gewoon op internet zwart gemaakt. Maar deze keer liep het anders. Ik kreeg te horen dat ik een Umidigi C Note zou krijgen om deze grondig te reviewen, en dat ik dan nogmaals een oordeel over Umidigi mocht vellen. Aangezien de C Note nou niet onmiddellijk hun vlaggenschip is, moet ik je eerlijk zeggen dat mijn verwachtingen niet bijzonder hoog waren. Vanaf het moment dat ik de doos waarin de C Note verpakt is in handen kreeg was ik echter enorm verbaasd.

Verpakking en design:

De Umidigi C Note komt in een verpakking waaraan je eigenlijk al in de eerste oogopslag ziet dat er aandacht aan is besteed. Op de voorkant prijkt een glossy kleurenfoto van het toestel en op de achterkant vinden we een foto van de achterkant van de C Note. Leuk bedacht. Ook gaat de doos niet op de conventionele manier open, maar schuif je als het ware beide delen uit elkaar. Aan de binnenkant tref je als eerste het toestel zelf aan, dat standaard met een softbumper wordt geleverd. Een fijn extraatje wat ons betreft. Onder het toestel vinden we een  microUSB lader met een modieuze rode kabel die mij een beetje doet denken aan de One Plus en een simtool om de simtray mee te kunnen openen . Behoorlijk compleet dus. Ook de meertalige beknopte handleiding is te lezen en te begrijpen.






De C Note zelf ziet er ook absoluut strak uit. Het ontwerp is duidelijk gebaseerd op de Bauhaus stijl die we kennen van de iPhone 7. Niet de originaliteitsprijs dus, maar  wel  praktisch en prettig ogende smartphone. Ik kreeg de goudkleurige variant waarvan slechts de achter- en zijkant van  goudkleurig metaal (aluminium legering) zijn. De voorkant is wit, en om de ovale home button zit een heel dun goudkleurig randje. Dat is niet alleen erg mooi maar verraadt ook de zorgvuldigheid waarmee de C Note is afgewerkt. De knoppen aan de rechter zijkant (volumerocker en aan/uit knop) zijn ook van metaal. Deze zitten strak op hun plek en rammelen totaal niet. Ook de simtray aan de linkerkant zit perfect aansluitend op zijn plek dus ook op dat gebied zien we in de Umidigi C Note een toestel met een afwerking die we niet gewend zijn van eerdere UMi modellen. Maar we zijn er natuurlijk nog niet. Veel gehoorde klachten over UMi en Umidigi toestellen zijn wit backlight dat langs schermen schijnt (óók bij hun flagship modellen) en haperende tot niet functionerende vingerafdruk scanners. Dus na het bewonderen van de absoluut prachtige een goed afgewerkte buitenkant kwam het echte moment de waarheid: het aanzetten van de C Note!


Scherm en Software

Maar ook dit viel ons in het geheel niet tegen. Het 5.5 inch IGZO scherm met zijn 1080 p Full HD resolutie is helder en scherp. De oplossing van kleuren is prachtig verzadigd en zwart is opvallend diep zwart, iets dat ik normaal gezien eigenlijk alleen bij Amoled displays heb gezien. Ook de kijkhoeken zijn dik in orde en je verliest amper tot geen scherpe of kleur al kijk je er bijna zijwaarts op. Er is een minuscuul kleine zwarte rand om het scherm heen waarvan ik vermoed dat dit bij de zwarte variant geheel niet zal opvallen. Aangezien ik een witte voorkant heb valt het iets sneller op. Het is ook echt te verwaarlozen en op geen enkele manier vergelijkbaar met de dikke zwarte rouwranden die we rond het scherm van bijvoorbeeld Cubot, Vkworld of een LeEco tegenkomen. De bezels zelf zijn echt minimaal en het scherm voelt soepel en zeker niet stroef. Ook niet nadat ik de, van de fabriek uit opgeplakte screenprotector verwijderde. Dit doe ik overigens bij elk toestel dat ik review. Ik wil namelijk iets kunnen melden over het scherm. Als ik een stukje schrijf over screenprotectors zal ik ze er wel weer oppakken ;)
De Umidigi C Note wordt aangestuurd door Android 7.0. Het is niet 100% stock maar om nou te zeggen dat het zeer is aangepast of dat er een zware laag over heen ligt is ook weer overdreven. Op een enkele kleine menu aanpassing na, kun je het toch wel over een behoorlijk pure Android ervaring hebben. Één kleinigheidje viel me overigens wel op. De Umidigi C Note beschikt over vedeo ipv video. Aangezien mijn Chinees vele malen slechter is als het Engels van Umidigi vind ik dit echt geen probleem. Ik vermeld het ook enkel omdat ik het wel geestig vond. Voor de rest kan ik alleen maar positief zijn over de souplesse waarmee Android nougat de C Note bestuurd.


Hardware

Op papier lijkt de Umidigi C Note niet echt indrukwekkend aangezien er is gekozen voor een quad core processor van MediaTek. In de praktijk valt het echter zeker niet tegen. Umidigi heeft namelijk gekozen voor de MT6737T chipset. Dit is momenteel de krachtigste telg uit de quad core MediaTek familie en is in tegenstelling tot de anderen niet op 1.3 GHz maar op een kloksnelheid van 1.5GHz gezet. Daarnaast is er 3GB aan RAM geheugen beschikbaar en deze combinatie zorgt toch voor een behoorlijk vloeiende ervaring. Nog een verrassing is de interne opslag. Daar waar andere bedrijven bij toestellen in deze prijsklasse veelal kiezen voor een ROM van 16GB heeft de Umidigi C Note maar liefst 32GB aan interne opslag.
Verder is de C Note voorzien van een 13 megapixel camera sensor op de achterkant geproduceerd door niemand minder dan Samsung. De front camera beschikt over een 5 megapixel sensor. Over de camera's vertel ik straks natuurlijk nog meer. Verder beschikt te C Note over een op de voorkant aangebrachte fingerprint scanner. Tevens één van de zaken waarvan ik me had voorgenomen er bijzonder kritisch naar te kijken i.v.m. eerder door consumenten geuite klachten op dit vlak. Na ruim een week gebruiken, ben ik nog steeds enorm tevreden over deze functie. Natte vingers, vette vingers ... Het maakt allemaal niet uit de fingerprint scanner van de C Note ontgrendelt je toestel iedere keer zonder gedoe. Heel eerlijk gezegd vind ik zelfs dat deze scanner zelfs beter werkt dan de fingerprint scanners in menig high end toestel van andere merken. Indrukwekkend! En een duidelijk bewijs dat Umidigi zich toch wel degelijk iets heeft aangetrokken van de klaagzangen van ontevreden klanten. Mooi om te zien.





Camera's

Zeker ook een punt waar UMi in het verleden vaak kritiek op kreeg, en dat overigens geheel terecht in mijn opinie. De kleuren kwamen bleek en flets over en het dynamisch bereik liet echt te wensen over. Maar dan de C Note: de foto's komen er geweldig uit!!! De kleuren zijn vol en krachtig en het contrast sterk. Foto's spatten zowat van het scherm en je kan aan de verzadiging duidelijk de Samsung afkomst herkennen. Zelfs de front camera levert haarscherpe plaatjes op. Ondanks het feit dat Umidigi bij het ontwerpen van de C Note ervoor heeft gekozen de tegenwoordig bijna verplichte dual camera weg te laten is dit geen enkel gemis. Sterker nog: de camera is zo sterk in macrofotografie dat het zo populaire bokeh effect op natuurlijke wijze ontstaat. En ondanks dat ook de
camera's van de C Note in situaties met minder licht wat korreliger worden durf ik te beweren dat de camera van deze Umidigi de beste camera is die ik tot nu toe in een budget telefoon ben tegengekomen. Zoals gewoonlijk zal ik onderaan deze review wat foto samples plaatsen van opnames met de C Note gemaakt. Ik zou zeggen, bekijk deze en oordeel zelf!



Batterij

Ook op dit vlak is de Umidigi goed in elkaar gezet. De 3800mAh accu zorgt ervoor dat je niet snel met een lege batterij zal komen te zitten. Zelfs als je, net als ik, een behoorlijk heavy user bent red je het tot het einde van de dag. Met normaal tot gemiddeld gebruik kun je anderhalve dag tot 2 dagen op één lading uitzitten. De grap is echter dat je deze accu capaciteit, in tegenstelling tot andere merken en toestellen, niet voelt in het gewicht van de C Note. Zeker als je het toestel dan vergelijkt met de UMi Max van een jaar eerder, die maar 200mAh meer aan capaciteit had en dus loeizwaar was! Het enige minpuntje dat ik toch moet aanhalen als het gaat om stroomtoevoer is het opladen. Umidigi heeft ervoor gekozen geen snellader mee te leveren maar ook geen snellaadfunctie in te bouwen. Van nul tot 100% ben je dus al gauw 3.5 tot 4 uur aan kwijt. Dit is heel simpel op te vangen door je toestel 's nachts op te laden zoals we dat vroeger altijd deden dus ik kan niet zeggen dat ik er veel last van heb, maar het is natuurlijk zeker wel een minpuntje


Eindconclusie

De Umidigi C Note is méér dan een budget toestel en met recht eerder een middelklasser dan een low end toestel te noemen. Ondanks alle interessante toestellen die we de afgelopen maanden mochten ontvangen heb ik de C Note ook niet na een weekje testen weer terug in zijn doos gedaan maar gebruik ik het toestel zelfs vandaag nog als mijn main device! Na alle kritieken en schoonheidsfoutjes in de vorige toestellen van Umidigi is de C Note echt een stukje vakmanschap die zich met gemak kan meten met soortgelijke toestellen van de bekendere merken. Ik moest mijzelf er telkens weer bewust van maken dat ik hier een budget toestel in mijn handen had, en dat is echt het grootst mogelijke compliment dat je kan krijgen. Ondanks al mijn eerdere kritiek om het merk Umidigi kan ik niet anders dan concluderen dat men zich enorm heeft verbeterd en dat ik erg benieuwd ben naar de volgende toestellen van Umidigi.



Dan nu... Mijn eindcijfer... Ik ben zelf nog een klein beetje verbaasd dat ik het echt ga typen, maar ik heb mezelf voorgenomen eerlijk te zijn in mijn bevindingen en oordeel.. dus: Ik geef de Umidigi C Note een dikke en welverdiende 9.5/10 en deel hiermee het hoogste eindcijfer in het bestaan van Mercury View Mobile uit! Dit toestel is ècht een aanrader!

En dan nu, de camera-samples. De volgende foto's zijn allemaal gemaakt met de Umidigi C Note:






















Reacties