OUKITEL U20 Plus, Onze mening: Hands-on Review!


OUKITEL U20 Plus Hands-on Review


DOOS & INHOUD

Bij het uitpakken van de Oukitel U20 Plus trof ons de eerste verbazing al: Eindelijk heeft Oukitel ervoor gekozen wat meer aandacht te besteden aan de verpakking van hun smartphones. Tot kort geleden kwam elke Oukitel ongeacht welk type, namelijk in een afzichtelijke knaloranje doos met daarop niets anders dan het Oukitel logo. Met de U20 Plus hebben ze kennelijk besloten af te stappen van dat principe en dus vonden we dit toestel in een mooie zwarte box met daarop een glossy foto waarop de U20 Plus is afgebeeld in alle verkrijgbare kleuren. Dat ziet er al een heel stuk beter uit dan die generieke oranje blok waarmee klanten het eerst moesten doen. In de doos treffen naast het toestel zelf ook een standaard USB Oplader (dus helaas geen snellaad-functie hier!) met een net zo standaard Micro USB stekker, een gemiste kans om je wat te onderscheiden aangezien er steeds meer toestellen (ook in de budget klasse) tegenwoordig gebruik maken van USB-C.  Verder vinden we de Simtray-tool om je kaartjes goed in het toestel te krijgen en maar liefst twee screenprotectors waarvan er één al op het scherm van de U20 Plus is aangebracht. Verder zit er al een zachte siliconen bumperhoesje in de doos en dat is wel prettig aangezien het erg lastig is hier in Nederland beschermhoesjes voor dit soort merken telefoons te krijgen. Dus de eerste indruk van zowel doos als inhoud is zeer positief. Maar ja het gáát natuurlijk om de smartphone erin... Laten we eens verder kijken.



ONTWERP & SCHERM

Laten we meteen eerlijk zijn, qua originaliteit is de Oukitel U20 Plus zéker geen hoogvlieger als je het over het design hebt. Het toestel lijkt op een soort liefdesbaby van de iPhone 7 Plus en de Umidigi C Note, met als enige feitelijke verschil het weglaten van de fingerprint-scanner op de voorkant. Deze is wel aanwezig maar bij de Oukitel op de achterkant geplaatst, niet mijn meest favoriete plek als ik eerlijk ben, máár nog altijd vele malen prettiger dan die aan de zijkant geplaatste ondingen op de Vernee Mars en de Ulefone Future. Maar goed, daarover later meer. Voor de rest is het bijzonder afgeronde ontwerp van de Oukitel zeker mooi afgewerkt. Oukitel heeft er voor gekozen de slick ogende unibody van de U20 Plus echter van plastic te vervaardigen en ik ben ervan overtuigd dat een aluminium behuizing het toestel echt naar een hoger plan had getild. Maar goed, dit zal ongetwijfeld goedkoper zijn geweest. En goedkoop is natuurlijk het sleutelwoord bij de Oukitel U20 Plus. Toch merk je pas dat het kunststof is als je U20 even vasthoudt. Sterker nog, in de tijd dat ik deze telefoon heb getest, had ik voor eigen gebruik mijn Umidigi C Note in dezelfde kleursetting. Dat heeft er verschillende keren voor gezorgd dat ik met het "verkeerde" toestel de deur uit ben gelopen.

En de C Note heeft echt een premium gevoel, dus dat is toch zeker ook een compliment voor de afwerking van de U20 Plus! Dat je te maken hebt met een budget toestel van onder de 100 euro merk je ook absoluut niet als je op het scherm van de U20 Plus richt. Oukitel heeft gekozen voor een 5.5 inch Sharp scherm met een 1920 x 1080 Full HD resolutie. En dat zit ook nog eens achter een oleophobische laag (vingerafdruk-werend dus) zodanig dat je het makkelijk schoon krijgt. Een dingetje dat zelfs bij wat duurdere telefoons regelmatig wordt vergeten of overgeslagen. Dus dat valt ook niet tegen. De kleurechtheid van het scherm is ook oké en prima zelf nog aan te passen naar eigen smaak. Al moet ik zeggen al pas je aan zoveel je kan, de kleuren zijn niet zo vol en diep als de lichtelijk overgesatureerde schermen van Umidigi en Samsung, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Maar al met al geen slecht scherm hoor, zeker niet voor een toestel voor deze prijs.



HARDWARE & SOFTWARE

Hardwarematig hebben we hier natuurlijk te maken met een budget toestel. Toch krijgen de 2GB RAM en de quad core Mediatek chipset de alledaagse gewone taken zonder veel moeite uitgevoerd. Sterker nog door dat de 6737T Chip is gebruikt die draait op 1.5 Ghz (de gewone 6737 is geklokt op 1.3) is het toestel behoorlijk vlot en steekt in de AnTuTu Benchmark zelfs de Umidigi C Note naar zijn kroon, een toestel dat bijna twee keer zo duur is. De 16GB interne opslag zijn wat aan de krappe kant, maar tegenwoordig kunnen we steeds meer clouddiensten gebruiken en is er wel plek voor uitbreiding met een SD Kaart. De fingerprint scanner is denk ik wel het meest zwakke stukje hardware van de Oukitel U20 Plus. Nadat ik een dag lang minstens 3 a 4 pogingen nodig had om mijn toestel te kunnen ontgrendelen heb ik het opgegeven en hem uitgezet. Dan maar double-tap-to-wake ook een fijne optie, maar minder veilig natuurlijk. Verder zit er een 3300 mAh accu in de U20 Plus en moet ik zeggen dat deze het prima uithoudt. Ik heb er het einde van de dag bij middelmatig gebruik prima mee gehaald. Het toestel draait op een Android 6.0 Marshmallow besturing en of er ooit een update naar Nougat komt waag ik te betwijfelen. Wat ik een ingenieus stukje software vond was de "super screenshot mode" deze opent een kleine ronde button met verschillende screenshot-opties waaronder ook een "record screen" optie! Dat ontbreekt zelfs op veel, heel veel duurdere toestellen en is echt super handig! Extra punten hiervoor Oukitel!



CAMERA'S & VIDEO



Oukitel benadrukt in zijn commercials duidelijk de aanwezigheid van een dual camera op de achterkant van de U20 Plus, en aangezien het toestel op alle andere vlakken echt VOLLEDIG doorsnee is , is dit dus de feature die het verschil zou moeten maken. En natuurlijk weten de vaste lezers van mijn blogs inmiddels ook dat camera's een belangrijk onderdeel vormen in mijn reviews. Met die instelling hebben we natuurlijk de U20 Plus aan een aantal flinke camera-tests onderworpen. Dit is inmiddels al weer een week of 2 a 3 geleden, en héél eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Op sommige momenten maakt de U20 Plus prima foto's, en op andere momenten vind ik ze echt beneden alle peil. Laat ik voorop stellen dat de foto's in de SLR Stand (De Bokeh opnames) stukken beter uit de bus kwamen dan die van de Doogee Mix en die van de Gretel GT6000, maar het zijn vooral de foto's genomen in de standaard setting die me toch wel tegenvielen. Ze zijn vaak of te donker, of te overbelicht. Pas na lang instellingen tweaken kwam ik tot goede resultaten.  Maar wat me echt gewoon begon te irriteren op een gegeven moment was de auto-focus. Natuurlijk is het hartstikke fijn als er een auto-focus instelling bestaat.



Ook fijn is een touch-to-focus optie die het toestaat dat je de focus van de foto kan verplaatsen naar het gedeelte dat jij kiest. En dáár gaat het mis, want telkens als je met je touch-to-focus optie iets selecteert, knalt de auto-focus functie daar gelijk weer overheen nog vóór dat je sluiter zijn werk heeft kunnen doen. 

En zo ziet zo'n mislukte focus foto er dan uit!

Zet je echter de autofocus uit is daarmee ook je beeld-stabilisatie verdwenen en als je,zoals ik, geen vaste hand uit je zelf hebt, kun je een scherpe foto dan dus al helemáál op je buik schrijven. Hierdoor is de Oukitel U20 Plus in mijn optiek enkel geschikt voor het maken van "kiekjes". Heb je meer niet nodig, dan doet ie het prima! Wil je je echter op het gebied "fotografie" begeven dan is de U20 Plus duidelijk niet het toestel voor jou. Wat ik nog een minpuntje vind aan de camera is dat in slechtere lichtomstandigheden de sensor kennelijk wat problemen heeft met bepaalde groen-tinten en deze een blauwe gloed meegeeft. (Vergelijk de foto met de U20 Plus, links maar eens met de foto van de Umidigi C Note, rechts. De C Note weet de kleuren veel natuurlijker te houden.)



Wat het video gedeelte betreft stelt de U20 Plus niet teleur, zelfs lopen met de camera aan geeft niet het gevoel dat de video is opgenomen door een Parkinson patient en ook het geluid is helder en zonder al te veel ruis, voor deze prijs zeker niet verkeerd. Er is een "continuous auto focus" hetgeen betekent dat de camera automatisch mee scherp stelt als je de focus verplaatst. Deze functioneert echter zó traag dat even een tikje op het scherm geven de snellere optie is, en dat vind ik wel jammer.



EINDCONCLUSIE:

De Oukitel U20 Plus is een stijlvol budget toestel dat qua ontwerp en feeling erg in de buurt komt van de Umidigi C Note en duidelijk is geïnspireerd op de iPhone 7, maar slechts voor een fractie van de prijs. Alledaagse taken worden vlot en accuraat uitgevoerd en de accu houdt het prima uit. Maar, zoals reeds gezegd: op het gebied van de camera's overtuigt de U20 Plus mij totaal niet, maar aangezien we het hebben over een toestel onder de honderd euro grens dat voor de rest zeker vlot is en prettig in de hand ligt, is dat alleen een probleem voor camera-freaks zoals ondergetekende! Voor de rest is de Oukitel U20 Plus een degelijk toestel voor iemand met minder hoge eisen. Mijn eindcijfer is een 7/10. Zoals altijd vindt je hieronder een aantal foto's die met de Oukitel zijn genomen, zodat je zelf je oordeel kunt vellen. 









 





Reacties