De Doogee Mix Hand-on Review!

Wellicht wel leuk om te vertellen is dat ik bijna geen review over de Doogee Mix had kunnen schrijven, aangezien DHL de pakketten bij een verkeerd huisnummer had achtergelaten, maar uiteindelijk is het dan toch goed gekomen. Voor mij lag-ie dan eindelijk... De strakke zwarte doos met even strakke subtiele letters MIX erop.


 SCHERM EN ONTWERP:

Dit toestel zette de eerste stap in een richting waarin smartphones zullen komen die steeds meer uit scherm en steeds minder uit andere zaken zullen bestaan. Het eerste wat mij opviel toen ik de doos open maakte was dat het toestel echt heel compact is. Het voelt aan als een gemiddeld 4.7 a 5 inch scherm toestel terwijl de Doogee Mix toch echt voorzien in van een door Samsung geproduceerd 5.5 inch Super AMOLED scherm. De Doogee komt behoorlijk compleet, voorzien van al aangebrachte screenprotectors en nog een extra setje. uiteraard ook doekje voor het scherm en SIM-tray pinnetje zoals we dat inmiddels natuurlijk gewend zijn. Daarnaast zit er ook een beschermhoesje bij van zwart plastic. Het doet niets af aan het ontwerp of de dikte van de telefoon en dat is wel prettig. Ondanks dat de Mix voorzien is van Gorilla Glas 5 is wel zowel de vóór- als de achterkant van dat glas gemaakt. Dus een hoesje is wel zo prettig. Sja wat kunnen we verder nog veel melden over het waanzinnig mooie ontwerp van de Doogee Mix dat we niet allang weten?  Het display, dat achteraf toch een 1280 x 720 p bleek te zijn in plaats van het eerder vermelde 1920 x 1080p bedekt dus het grootste gedeelte van de voorkant van de Mix. De iets hogere DPI (ipv rond de 290 dpi komt de Doogee Mix ruim boven de 300 dpi) en de knallende (lichtelijk overmatige) saturatie die de meesten die ooit een Samsung hebben gehad meteen zullen herkennen, maken toch dat het een bijzonder prettige kijkervaring oplevert. De kleuren knallen extreem van het scherm en ook vanuit hoeken gezien verliest het scherm geheel niets daar van. In het felle zonlicht blijft het scherm prima leesbaar al had het naar mijn smaak wel iets krachtiger gemogen, maar het is prima werkbaar. Ik geef de Doogee Mix voor zijn scherm een dikke 8/10. Dat had nog wel anderhalf tot twee punten meer kunnen zijn als Doogee daadwerkelijk de 1080p resolutie hadden gebruikt die ze in eerste instantie hadden aangekondigd.




Nog een apart dingetje in het ontwerp van de Doogee Mix is natuurlijk het feit dat de frontcamera aan de onderkant op de "kin" van het toestel is geplaatst om het design zo bezelloos mogelijk te maken. En dat betekend dus als je geen foto's van je eigen kin wil maken, dat je de smartphone ondersteboven moet houden om een geslaagde selfie te produceren (iets dat in mijn geval met de beste camera nog niet wil lukken maar het gaat even om het idee ;) ) Toegegeven het is een creatieve oplossing voor de plaatsgebrek, en het zal uiteindelijk ook gerust wennen, maar echt praktisch vind ik het vooralsnog niet. Op de achterkant prijkt de toch behoorlijk uitstekende dual-camera, maar aangezien het zelfs Apple nog steeds niet lukt de "camera-bult"weggewerkt te krijgen zullen we daar bij een toestel van 200 euro maar helemaal niet over klagen lijkt me zo. Het toestel voelt glad en ligt prettig in de hand door het stevige metalen frame.  De overall bouwkwaliteit van de Doogee Mix is uitstekend. Geen rammelende knoppen, geen lelijke randjes en er kraakt en piept niets. Ik kan niet anders beweren dat de bouw premium aanvoelt en niet onder doet aan het gevoel dat veel duurdere toestellen geven als je ze vasthoudt. Voor het ontwerp geef ik Doogee absoluut een 9/10 want het is geniaal dat je een heel compact toestel in je handen hebt en toch een 5.5 inch scherm.

Maar dan nu, wat zit er onder al dat moois?


HARDWARE EN PRESTATIES

Want het gaat bij de Doogee Mix natuurlijk zeker niet alleen maar om het uiterlijk! De smartphone is uitgerust met een krachtige Helio P25 Octa Core processor van MediaTek en maar liefst 64GB ROM in het standaard model dat 4GB aan RAM geheugen heeft, voor een kleine meerprijs  is de Mix overigens ook met 6GB RAM te krijgen en aangezien we beide modellen mochten bekijken en reviewen van Doogee (Special thanks to Sabrina at Doogee, thank you!) kunnen we jullie vertellen dat je amper wat merkt van het verschil, waarom? Omdat beide toestellen echte krachtpatsers zijn, die beiden de heftigste games in de hoogste grafische settings zonder ook maar één frame-drop aankunnen. En dat is heerlijk! Bij hevige inspanning merken we dat het toestel een klein beetje warm wordt in de bovenhoek maar zeker niet op een manier dat het zorgwekkend zou zijn, en het beïnvloedt ook de prestaties op geen enkele manier, dus ook wat hardware betreft, zeer onder de indruk! Op de AnTuTu benchmark haalden we een totaalscore van 63860 wat natuurlijk waanzinnig is voor een toestel van onder de 200 euro (of net iets daarboven als het om de 6GB versie gaat).
Mijn cijfer voor prestatie: 9/10



SOFTWARE

Zoals we gewend zijn van Doogee, ook op de Mix geen bloatware en overmatige lagen. Wel heb je vanuit de doos al Nova Launcher als keuze-optie en dat vind ik bijzonder handig. Ook het nieuwe eigen OS van Doogee vinden we terug op de Mix. Na dat ik het even had geprobeerd, besloot ik toch weer terug te gaan naar mijn vertrouwde Nova, maar dat is geheel een kwestie van gewenning en voorkeur, beide mogelijkheden zien er prima uit en draaien soepel op Android 7.0 Er zijn wat kleine handigheidjes toegevoegd zoals een waaierachtige interface die je het toestel heel makkelijk met één hand laat bedienen. Niet dat dat nou zo lastig gaat, want zoals gezegd de Mix is uitermate compact voor een 5.5 inch telefoon, maar goed... niet iedereen heeft zulke klauwen als ik denk ik dan maar. Al had het voor mij niet gehoeven. Het wil namelijk wel eens voorkomen dat het ding onbedoeld open flitst en dan is het eerder een bron van irritatie dan een handige toevoeging.
Ik ben verder tot nu toe nog geen vertragingen, stotterend beeld of wat dan ook tegengekomen en alles lijkt prima op elkaar te zijn afgestemd. Voor de software geef ik, geheel in stijl met de Android versie een 7/10



CAMERA'S

Wat camera's betreft heeft de Doogee Mix op papier toch best een interessante setup, met zijn 16MP en 8MP sensors. En ja, de foto-app reageert adequaat en schiet snel plaatjes, en er kunnen zeker mooie foto's uit komen, je hebt veel instellingsmogelijkheden, zoals blur (of bokeh) effect en zwart-wit modus, maar eerlijk is eerlijk de foto's met de bokeh functie hebben nog een lange weg te gaan om in de buurt te komen van de echt goede camera's die er al zijn. Dat is het slechte nieuws... MAARRRR!!! Net zoals bij de Doogee Shoot al het geval was is de camera gewoon dusdanig goed dat je zo mooi kan scherpstellen dat je zonder het effect te gebruiken een schitterend natuurlijk bokeh effect krijgt. Dus niets aan de hand. De belichting valt in eerste instantie wel eens wat donker uit maar is direct met een schuif te veranderen als je scherp stelt. Erg prettig die functie, die ook weer er aan bijdraagt dat je veel eigen controle over je foto's hebt. Als het wat donkerder wordt begint de kwaliteit echter weer gauw af te nemen en is de dual tone flitser wel een must. Die is dan weer steengoed en een absolute redder in nood! De camera's achterop krijgen van mij een 8/10.



Dan komen we bij, wat mij betreft het grootste minpunt van de Doogee Mix: De frontcamera. Reeds eerder schreef ik dat ik het telkens moeten omdraaien van mijn telefoon om de frontcamera te moeten gebruiken al lichtelijk irritant vind, wat me nog meer stoort is de vreemde oranje-roodachtige gloed die iedere foto die met de frontcamera is geschoten, heeft. Dit effect is al meerdere reviewers opgevallen en hopelijk met de volgende software update uit te wereld te helpen. Dit soort kleine dingetjes kunnen met een eerste batch van een toestel uiteraard voorkomen. Maar een fix zou absoluut de ervaring met de frontcamera verbeteren, tot die tijd kan ik voor de frontcamera echt niet meer geven dan een magere 6/10.
De videokwaliteit maakt dan echter weer veel goed want die is prachtig helder met een fantastische geluidsregistratie ook overigens. Er is in Full HD te filmen en het resultaat mag gezien worden. Dus voor de videoprestaties geef ik even als voor de dual camera set up een 8/10. Uiteraard staan er onder de reviews zoals je dat gewend bent weer foto samples gemaakt met de Doogee Mix.



BATTERIJ

De accu met zijn 3380mAh doet zijn werk uitermate goed, en wat levensduur van de accu betreft is de keuze van het 720p. display natuurlijk wel een voordeel. Een gemiddeld gebruiker zal met gemak een hele dag halen. Moet je je toestel wat meer gebruiken of ben je net als ik een game-liefhebber, sja dan zul je hem wellicht tussentijds een keer moeten opladen. Maar dat gaat, dankzij de bijzonder goed werkende snellader die standaard wordt meegeleverd, lekker snel en binnen iets minder dan een anderhalf uur is je toestel van 0 tot 100% vol. Wederom een geweldige prestatie voor een budget toestel en ook wat dit onderdeel betreft krijgt de Doogee Mix van mij een 8/10



CONCLUSIE

De Doogee Mix  is een geweldig toestel voor zijn prijs en Doogee laat absoluut zien in een andere klasse te willen spelen, en dat gaat ze vooralsnog goed af, maar pas echt gerust gesteld ben ik als ook de updates vlot komen en het toestel in zijn volledige glorie werkt.  Het is werkelijk ongelofelijk dat je zo een premium toestel voor zulk een prijs kunt aanschaffen en de snelheid van de processor is echt fijn. Er is geen game waarbij je je zorgen hoeft te maken, niet qua opslag en niet qua power want dat is wellicht nog een vermelding waard: de ARM Mali T880 chipset die de Doogee Mix grafisch aandrijft is fantastisch en razendsnel Waardoor games en video's een genot worden. Alles wordt eigenlijk een soort feestje op het vrije, fel verzadigde Samsung scherm van de Mix. Is de Mix zijn geld waard? Absoluut. Overtreft hij veel toestellen van deze prijsklasse? Absoluut! Is er nog ruimte voor verbetering? Absoluut. Maar aangezien we het hebben over een 200 euro toestel is mijn eindcijfer voor de Doogee Mix een DIK verdiende 8/10!

Wil je meer weten over de Doogee Mix kun je uiteraard naar de website van Doogee zelf, of hem gelijk bestellen via een Doogee geauthorizeerde dealer op Aliexpress. 





















Reacties