Uhans MX de goedkoopste bezelloze smartphone (en de zwakste qua specs!)

We hebben vorige week al eens iets geschreven over de Uhans MX, op dat moment waren alleen dingen over zijn geweldige uiterlijk bekend gemaakt. En als ik me goed herinner, sprak ik het vermoeden uit dat het toestel waarschijnlijk niet al te indrukwekkende specs aan boord zal hebben. Waarom? Omdat Uhans dan daarmee wel was gaan teasen ipv met design!

Inmiddels zijn meer specificaties bekend en ik mag wel zeggen dat mijn voorspelling uitkwam.On the bright side: De UHANS MX zal de goedkoopste Tri-Bezel-Less smartphone op de markt zijn! Echter ook een absoluut instapmodel, want een beetje stevige smartphonegebruiker zal niet echt warm lopen voor de techniek in de MX. Laten we eens gaan kijken:

We wisten natuurlijk al dat Uhans MX een 5'2 inch HD scherm (1280 x 720p) zal meekrijgen, dit zal met een 2.5D finish zijn afgewerkt en hetzelfde glas vinden we ook op achterkant van de MX. Zijn "rekenkracht" moet de Uhans echter halen uit een MT6580 quad core SoC. Dat belooft op het gebied van prestatie bijzonder weinig. Ook de 2 GB RAM geheugen die Uhans meegeeft kunnen daar volgens mij niet meer veel aan verbeteren. Interne opslag is een standaard 16GB, hetgeen gelukkig nog uit te breiden is met een SD Kaart. Al met al dus aan de absolute onderkant van het Android Spectrum.  Het toestel draait op Android 7.0 Nougat dus op dat vlak zal alles wel soepel verlopen. 



Ook de camera's zijn met hun respectievelijk 8 en 2 megapixel weinig indrukwekkend, op de voorkant zit een 5 megapixel selfie-camera, die net zoals bij de meeste Mix varianten op de onderkant, op de kin van het toestel is aangebracht. Ik vond het bij de Doogee Mix echt een vreselijk onhandige plek, en ik kan me niet voorstellen dat dat bij een ander merk toestel natuurlijker zou gaan voelen. Het enige waar ik Uhans dan wel pluspunten voor moet geven, is de beslissing de fingerprint-scanner op de voorkant te plaatsen. 

Een andere beslissing die Uhans heeft gemaakt is de bovenste bezel iets breder te houden zodat alle sensoren die we inmiddels gewend zijn, daar wel nog gewoon plaats hebben en ook aanwezig zijn. Maar of dat de "bezelloos-heid" (ja , dat is vanaf nu een woord!) ten goede komt... ik heb mijn twijfels. Al moet ik eerlijk zeggen dat die twijfel voor het hele project Uhans MX geldt...

Ach ja misschien een aardig toestel voor de instapper op Android.  Want de prijs die rond de 80 euro zal uitvallen is ook niet bepaald een rib uit je lijf. Daar tegenover staat weer, dat je voor diezelfde 80 euro vele malen snellere en betere toestellen zou kunnen bemachtigen dan de Uhans MX.... Het blijft een lastig toestel om in een hokje te plaatsen.. Maar dat ...dat lijkt nou nét het talent van Uhans in het algemeen. Wil je meer over de MX of de andere toestellen van Uhans weten kun je natuurlijk altijd eens een kijkje op hun officiële website nemen.

Reacties