Zoji Z7: Water- en stofbestendig, shockproof (IP68) en onder de 100 euro!

Welkom bij wederom een hands-on review van een geweldig speeltje. De Zoji Z7, een budget toestel dat de strijd aangaat met de bijna 2 x zo dure toestellen van Blackview, Nomu, E&L en AGM. Met een IP68 certificering en een super robuust scherm. Kan het veel soeps zijn voor zo'n bedrag? Mercury View Mobile heeft het voor je bekeken en hier onze conclusie:


DOOS & INHOUD





De Zoji Z7, komt net als zijn kleinere broertje de Z6 in een mooie zwarte doos, die naar de zijkant als een soort lade openschuift. Met zilverkleurige letters vinden we het Zoji Logo terug en daaronder het Homtom Logo. Deze nieuwkomer heeft het niet slecht gedaan, direct na lancering van de Z6 hun instap- budgetmodel, is het bedrijf onder de vleugels genomen door de  gigant Homtom, die al jaren aan de weg timmert en zelf niet echt een ster was in het maken van rugged telefoons. De kennis van Zoji sloot dus perfect aan bij de behoefte van Homtom, en sindsdien werken beide bedrijven nauw samen en hebben Zoji toestellen dus een dubbele branding. In de doos vinden we naast USB lader en een boekje een simtool om je kaartjes in en uit het toestel te krijgen en nog een extra screenprotector. Ik snap screenprotectors als extraatje bij een rugged telefoon nooit helemaal, want als het goed is zouden die geheel overbodig moeten zijn..toch? En natuurlijk zit het toestel zelf óók in de doos. Verder niets bijzonders, dus eigenlijk gewoon wat je zou kunnen verwachten bij een budget toestel. 



ONTWERP & SCHERM

We zien de laatste tijd veel rugged phones die allemaal bijzonder veel op elkar lijken qua buitenkant. Zoji gaat daar niet helemaal in mee en heeft een redelijk uniek ontwerp meegegeven aan de Zoji Z7. Het is vooral een uniek en eigenzinnig ontwerp, of ik het ook echt mooi vind, kan ik nog niet helemaal zeggen. Wat ik wel kan melden over het ontwerp is dat het absoluut stevig en degelijk aanvoelt en ook de materiaalkeuze me bevalt. De achterkant en de zijkanten zijn beschermd door metaal en er zijn flinke randen om het 5 inch scherm opgetrokken, die het prima zullen beschermen tegen de elementen en tegen een flinke val. Natuurlijk levert dat forse bezels op, maar in het geval van de Z7 hebben die uiteraard een functie. De camera en de fingerprint scanner op de achterkant zijn lager gelegd dat ook die onbeschadigd uit een val zullen komen en rechts en links naast de metalen achterkant vinden we een ribbelpatroon terug dat ervoor zorgt dat je een goeie grip op het toestel hebt en dat deze telefoon dus niet zo maar 1,2,3 uit je hand zal glijden. Wat me ook gelijk opvalt is dat de Zoji Z7 een heel stuk dunner is als zijn concurrenten, hetgeen erg fijn voelt.

 

Het 5 inch scherm heeft een resolutie van 1280 x 720 (HD dus) en dat is voor dit formaat wel voldoende. Het scherm is voorzien van een 2.5D afwerking hetgeen je ook niet onmiddellijk verwacht op een rugged toestel. Maar het werkt wel prettig omdat je vingers soepel over het scherm heen glijden. Wat ik minder vindt is dat er geen of onvoldoende oleophobische laag op het scherm ligt waardoor het redelijk gevoelig is voor vingerafdrukken. Niet echt een groot probleem want immers kun je deze telefoon heel eenvoudig schoon krijgen door hem simpelweg onder de kraan te houden. Hetgeen ons meteen brengt naar een ander belangrijk onderdeel van het ontwerp van de Zoji Z7: De klepjes. Om je toestel tegen stof en water te beschermen zijn alle poorten en ingangen afgedekt met een bijzonder goed sluitende klep. De afwerking daarvan is prima aan de boven- en onderkant verwerkt in de bumpers. De eerste indruk van de buitenkant van de Zoji Z7 is vooral geruststellend. De belofte dat dit toestel tegen een stootje kan geloof je vrijwel meteen als je de Z7 vasthoudt. Wat ik ook erg leuk vindt is dat de Zoji Z7 in 3 kleuren te krijgen is: Zwart, Oranje en legergroen. Wij hebben de zwarte mogen ontvangen en dat is denk ik ook wel de meest veilige, neutrale keuze van de drie. 





HARDWARE & SOFTWARE

Het opstarten van de telefoon verloopt vlot en Android 6.0 Marshmallow doet prima wat het moet doen. Er is sprake van een update naar 7.0 Nougat, maar meer dan een hardnekkig gerucht lijkt het voorlopig nog niet te zijn. Niet dat dit heel veel uitmaakt omdat 6.0 soepel draait. Het hart van de Zoji Z7 is een MediaTek MT6737 quad core processor geklokt op1.3GHz in een ARM Cortex-A53 SoC. Het werkgeheugen is 2GB RAM LPDDR3 en als grafische ondersteuning heeft de Z7  een ARM Mali-T720 MP2 chipset meegekregen. Niet het meest spectaculaire wat er op dat vlak verkrijgbaar is, maar ruim voldoende om de meeste video's en games zonder problemen te draaien. Al zul je bij intensievere of nieuwere 3D games de grafische settings even van "Hoog" naar "Medium" moeten zetten. Alles loopt best snel en soepel, al vind ik eerlijk gezegd het OS dat standaard zonder app-drawer komt niet echt fijn, aangezien ik er niet van hou als all mijn applicaties op de homescreens terecht komen. Nu is dit natuurlijk met het downloaden van een andere launcher zo opgelost! Om al de voorgenoemde zaken van stroom te voorzien heeft de Zoji Z7 een, niet verwijderbare,  3000mAh Lithium-Polymeer batterij aan boord. Dat is wellicht iets minder dan de concurrentie, maar dat vertaalt zich dan weer in een dunnere rugged smartphone die wat minder voelt als een baksteen in je hand, en het einde van je dag? Dat haal je ook met deze accu! Wat wel weer jammer is, is dat er geen snel-laad systeem is en dat je dus aan de gewone standaard snelheid oplaadt.


CAMERA'S & VIDEO

De Zoji Z7 heeft, zeker voor een rugged telefoon, die van oudsher niet bekend staan om sterke camera-harware, een verbazend goeie camera op de achterkant: Het gaat hier om een sofwarematig naar 13 megapixel opgekrikte 8 megapixel camera met autofocus en flits. De voorkant is ook voorzien van een camera, maar dit betreft een 2MP camera, en die levert minder kwalitatieve resultaten. Voor videobellen is het te doen, maar voor social media foto's zou ik toch even het toestel omdraaien en de main camera gebruiken. De camera is ook met de volumetoets te bedienen hetgeen betekent dat je óók ónder water kan fotograferen en/of filmen, en dat is natuurlijk gewoon té gek!
Ik heb wat sample video's genomen, die je binnenkort kunt gaan bekijken op ons YouTube Kanaal waar we nu hard aan werken! De eerder genoemde auto focus werkt overigens alleen bij het schieten van foto's. Helaas is er bij video-opnames geen sprake van doorlopende auto focus en dien je dus telkens weer op je scherm te tikken om scherp te stellen. Iets dat ik normaal gezien als minpunt zou noteren, maar aangezien de primaire kracht van de Zoji Z7 ligt in zijn water-,stof- en schokbestendigheid vind ik het in dit geval te verwaarlozen. Wat ik overigens wel een minpunt vind, zeker aangezien we het hier hebben over een rugged telefoon is de uitermate zwakke flitser. dat zorgt namelijk niet alleen voor zwakke foto's in donkerdere situaties. Hetzelfde zwakke lampje is namelijk ook je flashlight en als ik in de wildernis zou zijn verdwaalt zou ik toch de voorkeur geven aan een LED lampje dat de boel om me heen goed verlicht. Daar tegenover staat weer dat een willekeurig ander toestel met de specificaties van de Zoji Z7 al gauw 50 tot 100 euro duurder zijn! En dan is de prijs/kwaliteit verhouding zeker goed te noemen.


EINDCONCLUSIE & CIJFER

Ik moet zeggen dat de Zoji Z7 me positief heeft verrast, en kwalitatief stukken beter in elkaar zit dat bijvoorbeeld de Homtom HT20. De IP68 certificering is natuurlijk de sterkste eigenschap van de Zoji Z7, maar ondanks zijn prijs voelt het niet als die enorme blokken van bouwtelefoons die je anders kunt aanschaffen als je voor water- en stofdicht wil gaan. De frontcamera is het grootste minpunt, maar daar tegenover vond ik de hoofdcamera op de achterkant weer beter presteren dan ik had verwacht.  Het toestel is uiteraard door ons getest op zijn waterdichtheid en ook daar kan ik enkel voor 100% garanderen dat het water inderdaad weet te weren! Het ontwerp is eigenzinnig en stoer en past dan ook geheel bij de eigenschappen van het toestel. De prijs is volledig in verhouding, sterker nog voor wat je krijgt vind ik de prijs zelfs aan de lage kant. Pluspunten voor Zoji/Homtom op dat vlak. Als eindcijfer geeft ik de Zoji Z7 een 7.5/10. Zoek je een robuuste telefoon voor een zacht prijsje? Eentje die niet bang is voor een stootje of een plasje water? Dan kun je wel stoppen met zoeken, want de Z7 is hét toestel voor jou! Zoals je gewend bent inmiddels volgen hieronder nog wat foto's die met de Zoji Z7 genomen zijn.









Reacties